*

Programa · 23/10/2022 · Festival de Música Antiga i Barroca Altea 2022

ARTEAN ENSEMBLE

PROGRAMA

 

MISSA HISPANICA


Kyrie

(Officium Defunctorum)
T.L Victoria
(1548 -1611)

 

Tenebrae factae sunt

(Officium Hebdomadae Sanctae)

T.L Victoria

(1548 -1611)

Absolve Domini
(Agenda Defunctorum)
J. Vázquez
(c.1510 – c.1570)

Ave María a 8 voces
T.L Victoria
(1548 -1611)

Sanctus –(Pro Defunctis a 4)
C. Morales
(c.1500 – 1533)

Sana me Domine
(Agenda Defunctorum)
J. Vázquez
(c.1510 – c.1570)

Manus tuae, Domine
(Officium Defunctorum)
C. Morales
(c.1500-1533)

Requiescant in pace
(Agenda Defunnctorum)
J. Vázquez
(c.1510-c.1570)

Versa est in luctum
Alonso Lobo
(1555-1617)

Pange Lingua

(more hispano)
Francisco Guerrero
(1528-1599)

 

 

INTRODUCCIÓ

Les grans misses espanyoles que se celebraven durant els segles XVI, XVII i XVIII eren molt més que actes religiosos.

Eren veritables llocs de reunió en els quals es tractaven tots els aspectes rellevants de la societat, la política i la cultura,

a més de sumptuosos espectacles, especialment aquells oficis dedicats a les exèquies d’un rei.

“Missa Hispanica” posa en escena el que podria ser unes exèquies del S. XVI.

El repertori manté l’estructura d’una Missa de Difunts Solemne i està compost per obres de referència dels autors més rellevants del període.
Es produia una autèntica unió de les arts, l’objectiu de les quals, era el de commocionar els sentits des del seu començament més immediat.

En aquesta ocasió no es retrà homenatge a un rei, si no a la fidelitat a una idea.

Es proposa un recorregut per la música dels quatre grans mestres del Renaixement Musical espanyol, Tomás Luis de Victoria, Cristóbal fde Morals, Francisco Guerrero i Juan Vázquez.

Un recorregut en clau de recreació lliure del que eren els grans esdeveniments musicals de l’època: les grans misses.
Espectacles espirituals i artístics de primer ordre i per als quals s’escrivien moltes de les grans obres que trobem en el repertori. En definitiva, es tracta d’una mostra de les característiques de la gran música espanyola de l’anomenat Segle d’Or: l’espiritualitat i sobrietat (motets, gregorià i cant pla)
perfectament complementada amb la sensualitat i la profunda expressió humana (himnes i les villanescas espirituals de Guerrero).


ARTEAN ENSEMBLE

Artean Ensemble va ser fundat l’any 2016, sota l’empara de l’empresa de projectes culturals Nova Lux Artean, amb el desig de compartir la passió per la música vocal i els
projectes interdisciplinaris.
Des dels seus orígens el grup s’ha centrat en la recuperació i difusió del repertori espanyol, però amb la intenció de reinventar-lo, explorant així, noves formes amb l’objectiu
de poder acostar-lo a un públic sempre renovat.
Tots els membres del grup atresoren una àmplia carrera professional, tant a nivell solista com coral, conformant una plantilla, de nombre variable d’integrants segons necessitats, capaç d’abordar qualsevol tipus de repertori. Aquesta característica fa de Artean Ensemble un grup molt versàtil, que, si bé s’especialitza en la música antiga, ha abordat altres programes d’interès com són les obres teatralitzades: “La España de los Necios” i “Como canta una ciudad de noviembre a noviembre”, totes dues sota la direcció escènica de Manuel Maestro.
En els últims anys Artean Ensemble ha portat el seu treball a gran nombre espais, atenent amb especial interès als espais no convencionals per a poder arribar a un
major número de públic: Jornades de Tardor de la Fundació Ricardo Delgado Vizcaíno, Programa Cultural Ac- Marriot, Marchesato Opera Festival Saluzzo, FestRibalt ( Festival de
Música Barroca de la Ribera Alta), entre altres, on ha collit sempre gran èxit de públic i crítica.