Programa · 01/03/2025 · Beethoven Fest 2025

Orquestra de cambra “Leo Kestenberg”

 

L’Orquestra de Cambra, fundada per Alexander Ramm, interpreta un extens repertori que abasta des del Barroc fins a la música contemporània i moderna. A més d’oferir concerts propis a Berlín, participa internacionalment en concerts i festivals. En 2019, l’orquestra va celebrar el desé aniversari de la seua associació amb l’Orquestra del Conservatori de Givatayim a Israel. En 2011, va rebre una invitació del president federal per a musicalitzar l’esdeveniment commemoratiu del desé aniversari de l’intercanvi juvenil germànic-israelià ConAct en el Palau Bellevue. En 2015, va participar en importants aniversaris germànic-israelians i va col·laborar amb el seu soci israelià en la musicalització dels actes festius en presència del president federal i el president d’Israel, els ministres d’Afers exteriors de tots dos països i la ministra federal de Família d’Alemanya.

 

Un moment destacat per als joves músics va ser el concert commemoratiu per a testimonis de l’Holocaust a Israel, en Yad Vashem. Des de 2013, l’orquestra ha oferit concerts a l’Argentina i l’Uruguai en el marc de la cooperació entre les ciutats de Berlín i Buenos Aires. En 2018, Alexander Ramm i la seua orquestra de cambra van oferir un concert a Montevideo per invitació de l’Ambaixada Alemanya, seguit d’una gira de concerts de deu dies per l’Uruguai, finançada pel Goethe-Institut. L’Orquestra de Cambra afronta constantment nous desafiaments en la música contemporània, generalment en col·laboració directa amb els compositors.

 

En 2015, en el marc del concert commemoratiu “Dieter Schnebel 85” en l’Acadèmia de les Arts de Berlín, va interpretar la composició “Blendwerk” de Schnebel de 1978. Tant Ramm com la seua orquestra han estrenat diverses obres orquestrals, incloent-hi obres de Chris Newman, Christian Wolff, Carlé Costa, Chico Mello, Howard Skempton i Michael Parsons. Existeix una col·laboració exitosa amb el grup “Nova Música. Nous Sons i Art Sonor” de l’escola de música i 7hours, arts&concerts, Berlín. Des del seu primer viatge conjunt a Amèrica Llatina, l’orquestra manté una associació especial amb el guitarrista, compositor i professor de l’escola de música Carlé Costa. El seu concert per a guitarra i orquestra de corda (estrena en 2018) és una obra encarregada per l’Escola de Música Leo Kestenberg Berlín.

 

Programa

 

• Ludwig van Beethoven- Romanza para Violín y Orquesta No 2 en Fa Mayor, Op. 50

 

• Joko Lemazh Suprayitno – Nusantara Concerto (I Bungong Jeumpa, II Don Dapdape, III Buka Pintu)

 

• Carl Nielsen – Kleine Suite Op.1 (I Preludio, II Intermedio, III Finale)

 

• Pablo de Sarasate – Op.20 Zigeunerweisen (Aires Gitanos)

 

Iskandar Widjaja, violí  •  Alexander Ramm, director

 

 

Va nàixer en Merseburg i va estudiar en la Hochschule für Musik “Franz Liszt” en Weimar. Des de 1994 viu i treballa a Berlín com a violinista, pedagog i director d’orquestra.
En 1998 va fundar juntament amb cinc músics més l’escola de música “Instrumentalunterricht und Kammermusik” (Classes d’Instruments i Música de Cambra) i va formar l’Orquestra Juvenil de Cambra de Prenzlauer Berg. Des de 2014 existeix una col·laboració amb el Juniorensemble Barratt Due d’Oslo, realitzant concerts conjunts a Oslo i Berlín.


Des de l’any 2000, Alexander Ramm imparteix classes a l’Escola de Música Leo Kestenberg de Tempelhof-Schöneberg. A més d’ensenyar, va formar una orquestra de cordes. En 2008 va crear un projecte orquestral germànic-israelià, amb el qual realitza concerts regularment a Israel i Alemanya. En 2014 va impulsar la creació a l’Escola de Música, d’una sèrie d’Orquestres estructurada en tres nivells: una Orquestra Simfònica Infantil, una Orquestra Simfònica Juvenil i una Orquestra de Cambra, de la qual és el director Artístic.


En el marc de l’associació de ciutats Berlín-Buenos Aires, ha dirigit diversos projectes orquestrals a l’Argentina des de 2013. Amb l’Orquestra de Cambra Leo Kestenberg ofereix concerts regularment a Berlín. Gires de concerts ho han portat al costat de la seua orquestra de cambra en diverses ocasions a l’Uruguai. Ha realitzat estrenes mundials d’obres orquestrals, incloses composicions de Chris Newman, Christian Wolff, Howard Skempton, Michael Parsons, Carle Costa i Olga Rayeva.


Alexander Ramm participa regularment en diversos conjunts de cambra a Berlín, com la Bürgersinfonie Berlin i Concertino Berlin. Com a violinista barroc, ha sigut convidat a tocar amb ensembles com Lautten Compagney i Aris et Auris.


Des de 2018, treballa com a mentor del Opernkinderorchester (Orquestra Infantil d’Òpera) de la Staatsoper Unter donen Confronten.


Està vinculat al Sinfonisches Musikschulorchester Sachsen-Anhalt (Orquestra Simfònica de les escoles de Música de Sachsen-Anhalt) des de 1998 com a tutor, des de 2007 com a director i des de 2014 com a director artístic.

“Un dels violinistes més emocionants del circuit internacional de cordes”

(ARTE, setembre de 2019)


Descrit tant com “Violinista de classe mundial” (Stuttgarter Zeitung) i com “Rockstar” (The Jakarta Post), ISKANDAR connecta mons. Fill de pares àrab-holandesos i xinés-indonesis, va créixer envoltat de música clàssica d’alt nivell i ha actuat com a solista amb els conjunts més prestigiosos del món, com la Deutsche Symphonie-Orchester i la Konzerthaus Orchestra de Berlín, les Filharmòniques de Munic, Varsòvia i Shanghái, la Simfònica de Sídney, el Orchestre de la Suisse Romande, l’Orquestra Simfònica de Ràdio de Viena o l’Hong Kong Sinfonietta. Paral·lelament, ha desenvolupat una carrera en el món de l’espectacle en l’est d’Àsia, amb aparicions regulars en televisió, contractes de patrocini comercial i funcions com a ambaixador de marca.


Va ingressar com a estudiant extraordinari al conservatori “Hanns Eisler” de Berlín als onze anys. Guanyador de nombrosos premis internacionals des de la seua adolescència i durant els seus estudis, actualment col·labora amb grans figures de la música clàssica com Zubin Mehta, Christoph Eschenbach, Rolando Villazón, Cameron Carpenter, David Foster, Anggun, Itamar Golan i Fazil Say en sales emblemàtiques com la Elbphilharmonie, la Philharmonie i el Konzerthaus de Berlín, la Tonhalle de Zuric, el Centre d’Arts Culturals de Shanghái, l’Hong Kong City Hall o l’Òpera de Tel Aviv. També ha participat en esdeveniments de gran difusió mediàtica com Miss Món, Miss Terra, la Copa Davis, la EXPO a Milà, la Setmana de la Moda de París o l’estrena mundial de la suite per a violí i orquestra “Across the Stars” de Star Wars en el Konzerthaus de Viena.


A més del repertori tradicional, ha creat el concepte de concert “Bach&ZEN” en col·laboració amb un mestre Zen i treballa també com a compositor i cantautor. Les seues composicions no es limiten a un sol gènere, sinó que combinen influències de música de cinema, barroc, pop i hip-hop. Durant la pandèmia, es va centrar en produccions en línia amb gran flexibilitat, aconseguint a més de 10 milions de persones amb els seus videoclips i concerts en streaming.


Iskandar està profundament compromés amb projectes educatius per a xiquets a la regió d’Àsia-Pacífic, generalment en col·laboració amb UNICEF o WWF. Amb el suport de KOMPAS Gramedia, el major grup mediàtic d’Indonèsia, i la “besharp foundation”, organitza esdeveniments benèfics per a finançar instruments musicals i classes per a orfes, xiquets en situació de carrer i escolars.


La seua personalitat i energia van ser perfectament resumides per la revista especialitzada The Strad amb aquestes paraules: “Iskandar Widjaja, una veritable força de la naturalesa”.


Toca el “Stephens” Stradivarius de 1690 i un JB Vuillaume de 1875.